Tá roinnt bealaí nua molta ag athbhreithniú ar sholáthar iarnróid ar fud oileán na hÉireann, lena n-áirítear naisc dhíreacha le trí aerfort.
Tá 32 moladh san iomlán i dtuarascáil deiridh an Athbhreithnithe Straitéisigh Iarnróid Uile-Oileáin atá dírithe ar an líonra a fheabhsú thar na 25 bliana atá romhainn agus taisteal traenach a dhéanamh níos gasta agus níos neamhdhíobhálaí don chomhshaol.
Meastar sa tuarascáil go mbeadh an costas caipitil idir €35 agus €37 billiún i bpraghsanna 2023 chun na moltaí go léir a chur i bhfeidhm faoi 2050.
Maíonn sé, áfach, go gclúdódh an tairbhe eacnamaíoch don tsochaí a ghinfeadh na feabhsuithe an bille sin. Gealladh an t-athbhreithniú mar chuid de chomhaontú Deich mBliana Nua, Cur Chuige Nua 2020 a chríochnaigh tréimhse fhada gan rialtas cineachta i dTuaisceart Éireann.
Agus an dréacht-tuarascáil foilsithe anuraidh, d’fhoilsigh an tAire Iompair Eamon Ryan agus Aire Bonneagair Stormont John O’Dowd an leagan deiridh níos luaithe an tseachtain seo.
Áirítear ar na moltaí:
*Athchóirigh líne a nascann Port an Dúnáin i gContae Ard Mhacha leis an Muileann gCearr i gContae na hIarmhí. Rachadh an líne trí Ard Mhacha agus an Cabhán.
*An líne idir Doire agus Port an Dúnáin a athchóiriú, ag nascadh bailte an tSrath Bán, an Ómaigh agus Dún Geanainn leis an ngréasán.
*Tóg líne dhíreach nua idir Lios na gCearrbhach agus an tIúr.
*An líne idir Baile Átha an Rí i gContae na Gaillimhe agus Clár Chlainne Mhuiris i gContae Mhaigh Eo a athchóiriú, ag nascadh Tuaim i gContae na Gaillimhe leis an ngréasán.
* Iarnród Loch Garman Theas a athbhunú.
* Nasc iarnróid nua a fhorbairt ó Leitir Ceanainn i gContae Dhún na nGall go Doire.
* Nasc iarnróid a thógáil a thrasnódh lár Bhaile Átha Cliath – trí thollán b’fhéidir – chun stáisiún Heuston a nascadh le stáisiún Uí Chonghaile.
*Ceangail Aerfoirt Idirnáisiúnta Bhaile Átha Cliath, na Sionainne agus Bhéal Feirste leis an ngréasán iarnróid.
I mBaile Átha Cliath, chomhlánódh an t-aistriú an plean reatha le haghaidh Metrolink ón aerfort go lár na cathrach, agus chuirfeadh sé ar chumas seirbhísí idirchathrach rochtain dhíreach a fháil ar an aerfort is mó ar an oileán.
Dá n-athbhunófaí an líne Lios na gCearrbhach go Aontroim d’fhéadfaí freastal ar Aerfort Idirnáisiúnta Bhéal Feirste trí nasc iarnróid agus sa tSionainn molann an t-athbhreithniú spor a thógáil chun nasc iarnróid le Luimneach a éascú.
Molann an t-athbhreithniú freisin roinnt céimeanna chun cáilíocht na línte reatha a fheabhsú, lena n-áirítear toilleadh breise rianta, leictriú, luasanna méadaithe agus minicíochtaí seirbhíse níos airde.
Dá n-úsáidfí traenacha nua 200kmh bheadh leath amanna ar roinnt bealaí idirchathrach, a deir an t-athbhreithniú.
Mar sin féin, níl a ngréasáin iarnróid stairiúla le sonrú i gceantair thuaithe ar nós Contae Fhear Manach agus cuid mhór de Chontae Dhún na nGall, agus tháinig an t-athbhreithniú ar an tátal nach leor líon na bpaisinéirí chun na mórthionscadail chaipitil a chosaint.
Dúirt an tUasal Ryan gur “lá tábhachtach d’oileán na hÉireann” é foilsiú an athbhreithnithe.
“Ní hé seo amháin an chéad Athbhreithniú Straitéiseach Iarnróid Uile-Oileáin, tá sé ar an bhfís is uaillmhianaí don iarnród le céad bliain, rud a thugann ar aghaidh sinn go dtí ré nua iarnróid,” a dúirt sé.
“Tá an fhís seo indéanta mar gheall ar chomhoibriú dlúth idir na ranna agus na gníomhaireachtaí thuaidh agus theas.
“Ní hamháin go gceadaíonn iarnróid dúinn níos mó daoine agus lasta a iompar ar bhealach níos inbhuanaithe, is é an nascóir iontach é, rud a chumasaíonn inrochtaineacht réigiúnach níos fearr agus forbairt réigiúnach chothromaithe.
“Cuireann an tuarascáil fís fhadtéarmach agus sraith moltaí ar fáil maidir le forbairt inbhuanaithe an ghréasáin iarnróid ar an oileán.
“Ba mhaith liom go gcuirfí na moltaí i bhfeidhm a luaithe is féidir, agus tá áthas orm go bhfuil obair ar bun anois, le cúnamh ón mBanc Eorpach Infheistíochta, ar conas is féidir linn dul ar aghaidh.”
Dúirt an tUasal O’Dowd go raibh an t-athbhreithniú “stairiúil”.
“Cuireann an tuarascáil creat fianaise-bhunaithe ar fáil chun infheistíocht a threorú inár ngréasán iarnróid amach anseo, agus cabhróidh sé linn ár dtiomantais aeráide a chomhlíonadh,” a dúirt sé.
“Is sampla iontach é an t-athbhreithniú de chomhoibriú ar thosaíochtaí trasteorann, agus beidh an chomhpháirtíocht leanúnach seo ríthábhachtach chun a uaillmhianta a bhaint amach.
“Tugann an foilseachán seo sinn chuig caibidil nua inar féidir linn todhchaí níos fearr a mhúnlú do chách trí dhícharbónú a dhéanamh ar phríomhsheirbhísí agus trí infheistíocht a dhéanamh i mbearta oiriúnaithe aeráide, agus ag an am céanna tacú le táirgiúlacht eacnamaíoch trí thionscadail, trí bheartas agus trí reachtaíocht.
“Má chuirtear infrastruchtúr i gceart, agus trí infheistíocht a dhéanamh ann dá réir, is féidir an bonn a chruthú do phobail tuaithe agus uirbeacha níos fearr.”
Cé go bhfuil seans ann go bhfuil go leor de na moltaí sa tuarascáil fiche nó tríocha bliain ar shiúl, tá roinnt le teacht i gcrích sách tapa, agus pleananna i ngníomh cheana féin chun an bealach ó Bhéal Feirste go Baile Átha Cliath a mhéadú chuig seirbhís uair an chloig faoi dheireadh na bliana.
Tá seirbhísí breise idir Baile Átha Cliath agus Gaillimh le teacht ar líne sna míonna amach romhainn freisin.
Subscribe or register today to discover more from DonegalLive.ie
Buy the e-paper of the Donegal Democrat, Donegal People's Press, Donegal Post and Inish Times here for instant access to Donegal's premier news titles.
Keep up with the latest news from Donegal with our daily newsletter featuring the most important stories of the day delivered to your inbox every evening at 5pm.