Tá líon na dtiománaithe tacsaí tite i 23 as 26 contae agus luann cuid acu an riachtanas go mbeadh tacsaithe nua ina bhFeithiclí atá Inrochtana do Chathaoireacha Rothaí mar an phríomhbhacainn
Nochtann figiúirí nua ón Údarás Náisiúnta Iompair (NTA) nach bhfuil líon na dtiománaithe tacsaí réamh-Covid faighte ar ais i 23 as 26 contae fós, agus na ceantair réigiúnacha ar fud na hÉireann is mó a ndearnadh damáiste dóibh.
Léiríonn na figiúirí, in ainneoin fás 8.5% ar dhaonra na hÉireann ó 2019 go 2024 agus ardú 5% ar líon na dturasóirí isteach ó 2023 go 2024, go bhfuil líon na dtiománaithe tacsaí fós gan athrú nó ag dul i laghad go géar i go leor ceantar.
Ar an leibhéal náisiúnta, níor mhéadaigh líon iomlán na dtiománaithe tacsaí ach 1% ach tá líon iarbhír na bhfeithiclí tacsaí a oibríonn tiománaithe tite 4.4% ó 2019 go 2025.
Léiríonn na figiúirí go bhfuil fás tiománaithe tacsaí dírithe go mór i mBaile Átha Cliath, rud a chuireann leis an neamhionannas atá ann cheana féin agus a fhágann pobail uirbeacha agus tuaithe araon, a bhfuil roghanna iompair phoiblí teoranta acu, faoi mhíbhuntáiste.
Léiríonn anailís réigiúnach laghduithe scanrúla ó 2019 i réigiúin Dhún na nGall, an Chabháin agus Mhuineacháin, atá síos beagnach 20%, agus an stad leanúnach ó 2023 go 2024.
Thit Connacht 6.3% freisin ó 2019-2024, agus beagán feabhais i gcontaetha cosúil le Liatroim (0%), Maigh Eo (−1.1%), agus Sligeach (0%) ó 2023-2024.
LÉIGH TUILLEADH: 'Is é an rud atá faoi bhun an chórais is tábhachtaí' - tugann NCT rabhadh do thiománaithe Éireannacha faoi riosca mór teipe
Bhí fás beag foriomlán (+1.1%) i Mumhan ach léiríonn laghduithe i gceithre chontae as sé (lena n-áirítear laghdú 4% i gCorcaigh) go bhfuil an fás seo dírithe go mór.
Bhí fás 3% i Laighean ó 2019 – 2024, ach nuair a fhágtar Baile Átha Cliath as an áireamh, bhí laghdú 14.9% sa chúige. In ainneoin téarnaimh bhig ó 2023 go 2024 (+3.05%), ní leor é seo chun an treocht anuas níos leithne a shárú.
Chonacthas laghduithe suntasacha ar thacsaithe i Muineachán (síos 28.6%), Loch Garman (síos 24.4%), Longfort (síos 20.9%), Uíbh Fhailí (síos 20.1%) agus Cill Dara (síos 19%).
Cé gur léirigh Baile Átha Cliath, Luimneach agus Ciarraí fás measartha, níor léirigh 10 gcontae aon fhás nó meath leanúnach fiú ó 2023 go 2024, lena n-áirítear Dún na nGall, Loch Garman agus Port Láirge. In ainneoin méadú sna trí chontae dá dtagraítear, tá an easpa infhaighteachta ag dul i bhfeidhm ar an ngeilleagar turasóireachta, fáilteachais agus oíche.
“Tá géarchéim ganntanais tacsaí fós romhainn,” a dúirt Adrian Cummins, POF Chumann Bialanna na hÉireann agus ball bunaitheach de Chomhghuaillíocht Tacsaithe d’Éirinn. “Tá sé á cheilt taobh thiar de théarnamh measartha uirbeach, ach is é fírinne an scéil i gceantair réigiúnacha agus ag buaicuaireanta uirbeacha go bhfuil daoine sáinnithe.
"I gceantair thuaithe na hÉireann, tá gnólachtaí fáilteachais á scrios. Gan tacsaithe, fanann daoine sa bhaile. Tá riail an WAV ag cur bac ar na tiománaithe céanna atá de dhíth orainn. Teastaíonn córas tacsaí nua-aimseartha, solúbtha agus cuimsitheach uainn. "Faoi láthair, ní oibríonn an córas d'aon duine - ní do na tiománaithe, ní do na paisinéirí, agus ní dár ngeilleagar," a dúirt sé.
Aithníonn Comhrialtas Tacsaithe d'Éirinn an riachtanas go mbeadh Feithiclí Inrochtana do Chathaoireacha Rothaí (WAVanna) mar an phríomhbhacainn ar thiománaithe nua dul isteach sa mhargadh. De ghnáth, cosnaíonn WAVanna os cionn €60,000 agus bíonn cúnamh deontais ón NTA ró-shuibscríofa go mór. Sa bhliain 2025, dhún an deontas WAV laistigh de 15 nóiméad ón oscailt, tar éis eachtraí comhchosúla in 2024 agus 2023.
Aithníonn an NTA go dtógfadh sé thart ar 25 bliain an cabhlach SPSV iomlán a thiontú go WAVanna agus go gcosnódh sé €297 milliún - sprioc neamhréadúil, nach ndíríonn WAVanna ar úsáideoirí WAV agus a thagann salach ar spriocanna feithiclí leictreacha an Rialtais, i bhfianaise infhaighteacht theoranta samhlacha WAV leictreacha nó hibrideacha.
I gcodarsnacht leis sin, tá méadú suntasach 27% tagtha ar cheadúnais limisín, nach bhfuil srian Feithiclí Inrochtana do Chathaoireacha Rothaí (WAV) orthu, ó 2019, ag fás. ó 2,110 go 2,687. Leagann sé seo béim bhreise ar an tionchar diúltach atá ag polasaí an WAV ar thiománaithe nua tacsaí.
Is suntasach go bhfuil spriocanna an WAV a leag an Polasaí Náisiúnta Soghluaisteachta Inbhuanaithe (NSMP) sáraithe cheana féin i bhfad roimh an sceideal, rud a chuireann béim ar an ngá práinneach atá ann athmheasúnú a dhéanamh ar bhacainní reachtaíochta reatha. Is ionann WAVanna faoi láthair agus beagnach 25% den chabhlach tacsaí iomlán, ach is é an fíorghá atá ann a chinntiú go ndírítear iad seo ar úsáideoirí WAV, seachas go bhfuil gach paisinéir ag iomaíocht leo i measc soláthar teoranta tacsaithe.
“Cé go bhfuil dea-intinn leis an riachtanas reatha do gach iontrálaí nua tacsaí feithiclí atá inrochtana do chathaoireacha rothaí a oibriú, tá an éifeacht atá beartaithe aige ag dul i gcoinne a mhalairt” a deir Kieran Harte, Ceann Uber Ireland. “Tá bac suntasach á chruthú aige do go leor tiománaithe ionchasacha nach bhfuil in acmhainn na feithiclí speisialaithe seo a íoc ná rochtain a fháil orthu. Mar thoradh air sin, tá níos lú tiománaithe nua ag dul isteach sa tionscal, agus tá an soláthar iomlán tacsaithe in Éirinn ag dul i léig.
"Ag an am céanna, tá úsáideoirí cathaoireacha rothaí - a bhfuil an polasaí seo ceaptha tacú leo - ag tabhairt aghaidh ar iomaíocht mhéadaithe anois maidir le feithiclí inrochtana ó phaisinéirí nach bhfuil gá leo. Fágann sé seo go bhfuil go leor úsáideoirí cathaoireacha rothaí ag fanacht níos faide agus ag streachailt leis an tseirbhís a bhfuil siad ag brath uirthi a fháil."
"Creideann Comhghuaillíocht Tacsaithe d'Éirinn go láidir gur cheart clár deontais WAV a chosaint agus a fheabhsú, ach le fócas níos géire. Ba cheart deontais a mhéadú agus tosaíocht a thabhairt dóibh siúd atá tiomanta do sheirbhís inrochtana a sholáthar d'úsáideoirí cathaoireacha rothaí, seachas iad a eisiúint ar bhonn céad isteach, céad freastail. Teastaíonn córas uainn a fheabhsaíonn rochtain dóibh siúd is mó a bhfuil gá acu leis, agus a ligeann do níos mó daoine dul isteach sa tionscal agus cabhrú le freastal ar an éileamh méadaitheach iompair in Éirinn," a dúirt sé mar fhocal scoir.
Tá Comhghuaillíocht Tacsaithe d'Éirinn ag iarraidh na nithe seo a leanas:
* An ceanglas WAV a bhaint do gach SPSV nua-chláraithe
* An deontas WAV a choinneáil agus a athdhíriú chun freastal ar úsáideoirí WAV iarbhír;
* An Tástáil Iontrála Tiománaithe a nuachóiriú, go háirithe tástálacha eolais bunaithe ar an tíreolaíocht i bhfianaise inrochtaineacht na teicneolaíochta nua-aimseartha
* Sprioc náisiúnta a shocrú chun líon na SPSVanna a mhéadú 30% ó leibhéil 2024 faoi 2027
* Straitéis náisiúnta tacsaí a fhorbairt a dhíríonn ar inrochtaineacht tuaithe, a fhéachann le cabhlach na dtacsaí a mhéadú agus a dhéanann anailís ar sholáthar oíche.
Subscribe or register today to discover more from DonegalLive.ie
Buy the e-paper of the Donegal Democrat, Donegal People's Press, Donegal Post and Inish Times here for instant access to Donegal's premier news titles.
Keep up with the latest news from Donegal with our daily newsletter featuring the most important stories of the day delivered to your inbox every evening at 5pm.